Eurovision 2024

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Οι πιο δυνατές θεατρικές παραστάσεις που θα δούμε φέτος σε Πειραιώς 260 και Επίδαυρο

Home » Art & Culture » Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Οι πιο δυνατές θεατρικές παραστάσεις που θα δούμε φέτος σε Πειραιώς 260 και Επίδαυρο

Θέατρο κοινωνικό, σύγχρονο, τολμηρό και επικεντρωμένο σε ανοιχτές προκλήσεις όπως η τεχνολογία, η τεχνητή νοημοσύνη, αλλά και η αναζήτηση ταυτότητας και συλλογικών εμπειριών. Με 93 παραγωγές και τη συμμετοχή περίπου 2.500 περφόρμερ και δημιουργών σηκώνει φέτος αυλαία το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

«Οι παραστάσεις έχουν έναν προσανατολισμό πολιτικό, με την έννοια ότι θέτουν στο επίκεντρό τους τις προκλήσεις της συμβίωσης στις σύγχρονες κοινωνίες: το αίτημα για Δημοκρατία, Δικαιοσύνη και συμπερίληψη, καθώς και την επιτακτική ανάγκη για συμμετοχή στα κοινά», αναφέρει στο σημείωμά της η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, Κατερίνα Ευαγγελάτου.

Πώς να ζήσουμε τη ζωή μας;

Στο πρόγραμμα της Πειραιώς 260 – το αγαπημένο στέκι του φεστιβαλικού κοινού – επιλέχθηκαν παραστάσεις οι οποίες μέσα από διαφορετικές σκηνικές γλώσσες αγγίζουν θέματα ταυτότητας, ερευνούν την επίδραση της τεχνολογίας στην καθημερινή μας ζωή και μιλούν για το αίσθημα απομόνωσης σε έναν αφιλόξενο κόσμο, αλλά και για την ομορφιά της συνύπαρξης.

Μπορεί η τέχνη να σώσει τον κόσμο; Ή μήπως η επιθυμία των καλλιτεχνών να μιλήσουν «μέσα από την τέχνη» και να αφήσουν το στίγμα τους είναι απλώς ουτοπική; Αυτό είναι το ερώτημα που προτάσσει ο Krzysztof Warlikowski στη νέα του παράσταση, με αφετηρία βιβλία του νομπελίστα συγγραφέα Τζ. Μ. Κουτσί (5- 7/06). Με το À la carte ο διεθνής Έλληνας χορογράφος Γιάννης Μανταφούνης μάς συστήνεται ως ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Dresden Frankfurt Dance Company (5,6/06).

Με αφετηρία και έμπνευση την εμβληματική τηλεοπτική εκπομπή του Ροβήρου Μανθούλη «Μια ταινία, μια συζήτηση» (ΕΡΤ, 1976-1982), η επιμελήτρια Ξένια Καλπακτσόγλου, ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής Χριστόφορος Μαρίνος και ο συγγραφέας Χρήστος Χρυσόπουλος σχολιάζουν τη διαχρονία της μεταπολίτευσης –πολιτιστική, πολιτική, κοινωνική, ιδεολογική (5 -7/06). Ο χορογράφος Σερζ Εμέ Κουλιμπαλί από την Μπουρκίνα Φάσο της Δυτικής Αφρικής δημιουργεί χορογραφίες εμπνεόμενος από την αμφισβήτηση, την επιθυμία της εξέγερσης και την ελπίδα (12/13/06).

Η Caroline Guiela Nguyen στο Lacrima υφαίνει μια ιστορία για την κοινωνική καταπίεση, με όχημα τη δημιουργία ενός βασιλικού ενδύματος (13,14/06). Πώς θα βλέπαμε τον κόσμο αν ήμασταν ενενήντα χρονών; Θα αποδεχόμασταν το τέλος που πλησιάζει ή θα θέλαμε να πιούμε τη ζωή μέχρι την τελευταία σταγόνα; Αυτό το ερώτημα ανοίγει η παράσταση Ενενήντα της Βαλέριας Δημητριάδου (15-18/06).  Η bijoux de kant του Γιάννη Σκουρλέτη επανέρχεται με τα Τραγούδια του ελληνικού λαού – Drag ορατόριο (15-18/06). Ο Λιβανέζος καλλιτέχνης Rabih Mroué παρουσιάζει μια αποκαλυπτική ανατομία κυβερνητικής διαφθοράς (17-18/06),  ενώ η βρετανική κολεκτίβα Forced Entertainment εμπνέεται από τις ίδιες κοινωνικές εμπειρίες που βιώνουμε κι εμείς (26,27/06). Έχοντας προκαλέσει μεγάλη αίσθηση με το μυθιστόρημά του Και οι νεκροί ας θάψουν τους νεκρούς τους που κυκλοφόρησε το 2022 (εκδ. Νήσος), ο συγγραφέας Μιχάλης Αλμπάτης γράφει για το Φεστιβάλ έναν θεατρικό μονόλογο που διαδραματίζεται σε μια μικρή πόλη της Κρήτης σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη (17-18/06).

Από τους σημαντικότερους σύγχρονους δημιουργούς παγκοσμίως, o Γκι Κασίερς έρχεται στην Ελλάδα για να σκηνοθετήσει τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη στη νουβέλα του Φιλίπ Κλοντέλ «Η αγαπημένη του κυρίου Λιν» (21-26/06) . Με αφορμή τα 80 χρόνια από τη γέννηση του αξέχαστου θεατρικού δημιουργού, Λευτέρη Βογιατζή, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου οργανώνει ένα αφιέρωμα στη μνήμη του (21-23/06). Μισός αιώνας έχει περάσει από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, τον Νοέμβριο του 1973 και ο Μάνος Καρατζογιάννης σκηνοθετεί την παράσταση 50 Χρόνια Μια Νύχτα (26/29/06).

Ο Καταλανός αβανγκάρντ δημιουργός Ροζέρ Μπερνάτ εμπνέεται από μία χορογραφία της Πίνα Μπάους (28-30/06), ενώ το Strong Born της Kat Válastur έρχεται ως συνέχεια του προηγούμενου έργου της και συνομιλεί με τον μύθο της Ιφιγένειας εν Αυλίδι (13-14/07). Ο παγκοσμίου φήμης Ούγγρος σκηνοθέτης Κόρνελ Μούντρουτσο, μετά το Imitation of Life το 2018 και το Pieces of a Woman το 2021, επανέρχεται στο Φεστιβάλ με την ομάδα του, τον ανεξάρτητο ουγγρικό θίασο Proton Theatre, και το έργο Parallax (14-15/07).

Άλλοι Χώροι

Ίσως δεν υπάρχει γυναικεία μορφή από το σύμπαν του Αρχαίου Δράματος που να συγκλονίζει περισσότερο από τη Μήδεια. Κι αν η Μήδεια ζούσε σήμερα; Εμπνευσμένος από την ιστορία μιας γιατρού στο Κάνσας που σκότωσε τον άντρα της και δύο από τα τρία παιδιά τους στα μέσα της δεκαετίας του 1990, ο διακεκριμένος Αυστραλός δημιουργός Σάιμον Στόουν προτείνει μια σύγχρονη ανάγνωση του δράματος, με το υποκριτικό σύνολο του Internationaal Theater Amsterdam, από τους ισχυρότερους θεατρικούς οργανισμούς στην Ευρώπη (Θέατρο Παλλάς, 9-11/07).

Grape

Η καινοτόμα πρωτοβουλία grape για τη συστηματική προώθηση και προβολή του ελληνικού Θεάτρου και Χορού, συνεχίζεται και φέτος. Οκτώ έργα θα παρουσιαστούν σε ένα πενθήμερο (21 – 25 Ιουλίου) για επαγγελματίες, διεθνείς καλεσμένους του Φεστιβάλ, αλλά και για το αθηναϊκό κοινό. Όλα τα έργα του grape θέτουν το ερώτημα «Μπορούμε να αντιστρέψουμε για λίγο την οπτική του κόσμου;». Οι καλλιτέχνες του grape είναι οι παρακάτω: Ανέστης Αζάς, Κατερίνα Ανδρέου, Mario Banushi, Χαρά Κότσαλη, Γιολάντα Μαρκοπούλου – Ομάδα Station Athens, Ευθύμης Φιλίππου – Αγγελική Παπούλια, Ζωή Χατζηαντωνίου και Αργυρώ Χιώτ

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Ο Τιμοφέι Κουλιάμπιν -γνωστός για την ποιητική σκηνοθετική ματιά του Ρώσος σκηνοθέτης – θα παρουσιάσει σε παγκόσμια πρεμιέρα την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη, με έναν θίασο Ελλήνων ηθοποιών σε μια σύγχρονη πολιτική ανάγνωση του κλασικού έργου (5,6/07). Ο Tiago Rodrigues, Πορτογάλος σκηνοθέτης και νέος διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν, έρχεται με το Not Hecuba, έργο όπου ο τραγικός μύθος της Εκάβης πλέκεται με την ιστορία μιας ηθοποιού και μητέρας. Η παραγωγή αυτή σηματοδοτεί τη νέα κάθοδο της Κομεντί Φρανσαίζ στην Επίδαυρο (26,27/07).

Το ρεπερτόριο στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου περιλαμβάνει εμβληματικά έργα όπως η Ορέστεια, που ανεβάζει ο Θεόδωρος Τερζόπουλος με το Εθνικό Θέατρο (12.13/07), οι Βάκχες του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Θάνου Παπακωνσταντίνου (2,3/08), οι Ικέτιδες του Αισχύλου που σκηνοθετεί η Μαριάννα Κάλμπαρη με το Θέατρο Τέχνης και το Θέατρο του Νέου Κόσμου (23,24/08), οι Όρνιθες σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη (09,10/08) και ο Πλούτος σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα για το ΚΘΒΕ (19,20/07).

Μικρή Επίδαυρος

Στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου συνεχίζεται, για τέταρτη χρονιά, ο Κύκλος Contemporary Ancients, με δύο παραστάσεις οι οποίες συνομιλούν με έργα που θα συναντήσουμε και στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (5,6/07): Εγώ, μια δούλα του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, εμπνευσμένο από την Εκάβη του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου και Ιφιγένεια / Βορά της Βίβιαν Στεργίου, εμπνευσμένο από την Ιφιγένεια εν Αυλίδι, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

INFO: Το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου aefestival.gr/schedule

YouTube player
Picture of Ηλέκτρα Ζαργάνη

Ηλέκτρα Ζαργάνη

Aπόφοιτη του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ και δημοσιογράφος του πολιτιστικού ρεπορτάζ. Εργάζεται στον χώρο των ΜΜΕ από το 2008 και έχει συνεργαστεί με ιστοσελίδες, περιοδικά, εφημερίδες και πολιτιστικά ιδρύματα.

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου: Οι πιο δυνατές θεατρικές παραστάσεις που θα δούμε φέτος σε Πειραιώς 260 και Επίδαυρο

Most Popular

Social Media

Scroll to Top