Art & Culture

“Slice of Life” Anime: Η ελαφριά γοητεία των κινούμενων σχεδίων της Ιαπωνίας που κατακτάει τον πλανήτη!

Από τα πιο δημοφιλή εξαγώγιμα πολιτισμικά προϊόντα της Ιαπωνίας, τα anime, όπως αποκαλούνται τα ιαπωνέζικα κινούμενα σχέδια, αποτελούν αναπόσπαστο πλέον κομμάτι της Ιαπωνικής ποπ κουλτούρας και βιομηχανίας που συχνά βασίζονται στα λεγόμενα manga (Σόνεν μάνγκα (Shōnen manga) (少年漫画)), τα ιαπωνικά κόμικς.

Τα anime κατακτούν τα τελευταία χρόνια και τον Δυτικό κόσμο επειδή -μεταξύ άλλων- έχουν γίνει πολύ πιο ευκόλως προσβάσιμα. Μόνο το Netflix τους έχει αφιερώσει ειδική ξεχωριστή κατηγορία. Και το κυριότερο, όλο αυτό το υλικό απευθύνεται και σε ενήλικες. Μέχρι το 2025 η βιομηχανία anime προβλέπεται ότι θα ξεπεράσει τα $36 δισεκατομμύρια δολάρια, με τα νούμερα να αυξάνονται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς.

Δεν θα επεκταθώ γενικά στα anime και στα είδη που υπάρχουν (με δεκάδες παραδείγματα να αποτελούν πραγματικά αριστουργήματα) αλλά σε αυτά που θεωρούνταιSlice of Life ή Iyashikei και αυτό επειδή απευθύνομαι σε όποιον δεν τους είχε δώσει ευκαιρία μέχρι τώρα. Ένας άλλος λόγος, είναι επειδή έχω ιδιαίτερη αγάπη για αυτές τις υπερβολικά ζωηρές, χαριτωμένες και δραματικές καρικατούρες για «ανθρώπους», με τα πελώρια εκφραστικά μάτια, που πνίγονται στον μικρόκοσμο των προβλημάτων τους.

Και καθώς διεισδύουμε μαζί τους σε αυτόν τον μικρόκοσμο (που συχνά δεν είναι διόλου μικρός, αλλά με πραγματικά, ουσιώδη ζητήματα) μαθαίνουμε να βλέπουμε με περισσότερο χιούμορ όλα αυτά που μας λυγίζουν, καθημερινά.

Τι είναι λοιπόν τα Slice of Life anime ή τα Iyashikei;

Το Slice of Life («Κομμάτι Ζωής») και το Iyashikei («Θεραπευτικό anime») είναι anime που δημιουργήθηκαν κυρίως με σκοπό να επιτρέπουν στον θεατή να βιώνει μικρές «αποδράσεις» από τους καθημερινούς στρεσογόνους παράγοντες.

Flying Witch

Το Iyashikei, που είναι κάτι σαν υποκατηγορία των Slice of Life και στα ιαπωνικά σημαίνει «θεραπευτικό anime» ή «anime που θεραπεύει» εστιάζει πολύ στους χαρακτήρες και τις ποικίλες πτυχές της καθημερινής ζωής: τους συνεχείς αγώνες, τις προκλήσεις αλλά και στιγμές ευτυχίας. Ο θεατής εύκολα συνεπώς ταυτίζεται, καθώς νιώθει πως μπορεί να κατανοήσει και άρα να συνδεθεί με τους χαρακτήρες.

Fruits Basket

Ένας επαγγελματίας ψυχικής υγείας διαβεβαιώνει στο αναλυτικό του άρθρο πως τα οφέλη για την ψυχική υγεία είναι πολλά. Το Iyashikei γεννήθηκε μέσα στη λεγόμενη «χαμένη δεκαετία της Ιαπωνίας», τη δεκαετία του 1990, όταν η χώρα βίωσε μια πρωτοφανή οικονομική κρίση.

«Ο καθένας από εμάς γνωρίζει ότι όταν τα οικονομικά μας διακυβεύονται, διάφορες άλλες πτυχές της ζωής αρχίζουν να  διακυβεύονται παράλληλα – η ψυχική υγεία είναι μια από αυτές τις πτυχές. Η χαμένη δεκαετία ήταν η τέλεια συγκυρία για να ανθίσουν τα Iyashike» εξηγεί.

My Dress-Up Darling

Hyouka

Οι ήρωες είναι άτσαλοι, ενίοτε απροσάρμοστοι, ακοινώνητοι και (μάλλον) πάντα ερωτευμένοι, με συναισθήματα που συχνά αδυνατούν να κατανοήσουν. Πνίγονται στα εσωτερικά τους διλήμματα και τις ανασφάλειες. Αυτή τους η εξωτερική και εσωτερική πάλη ζωντανεύει στο σχέδιο με ιδιαίτερη παραστατικότητα και «δραματικά» εκκεντρική έκφραση– με έμφαση στο «δραματικά».

Your lie in April

Blue Period

Εκείνο που διαφοροποιεί τα γιαπωνέζικα κινούμενα σχέδια από τα δυτικά, αμερικάνικα είναι αυτή η ιδιαίτερη έμφαση στο συναίσθημα. Η προσωπικότητα του εκάστοτε κεντρικού ήρωα δεν απορρέει τόσο από το σύνολο των αποφάσεων και των βιωμάτων του αλλά διατρανώνεται κάθε λεπτό και με τον εσωτερικό του διάλογο, τις σκέψεις και τα εσωτερικά διλήμματα.

Toradora!

Monthly Girls’ Nozaki-kun

Ειδικά μέσα από αυτό το είδος (αν και συχνά αφορά και άλλες κατηγορίες anime όπως Adventure, Comedy, Fantasy, Isekay, Mecha, Psychological, Supernatural κλπ) οι ιστορίες εξερευνούν όλο το φάσμα της ανθρώπινης εμπειρίας. Οι χαρακτήρες δεν είναι υπερήρωες ούτε κυνηγούν να κατακτήσουν κάποιον ιερό στόχο που θα σώσει την ανθρωπότητα. Έχουν εσωτερικές συγκρούσεις, βιώνουν προκλήσεις και τελικά ξεπερνούν τα προβλήματα τους είτε αυτά είναι μικρά, είτε πιο μεγάλα.

Violet Evergarden

Kanojo, Okarishimasu (Rent a Girlfriend)

Η Τζένη Τσιλιβάκου είναι απόφοιτη του Τμήματος Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών και του Τμήματος Ψηφιακής Δημοσιογραφίας του Strathclyde, στη Γλασκώβη, Σκωτία.
X