Όσοι ακολουθείτε λογαριασμούς στο Instagram που τροφοδοτούν το feed σας με παρουσίες σε κόκκινα χαλιά, πρεμιέρες και διάφορα σουαρέ σίγουρα θα έχετε πέσει πάνω στη Zendaya να φιγουράρει με συνολάκια που εμπνέονται από το τένις:
Ο λόγος; Πρωταγωνιστεί σε μια από τις πιο πολυαναμενόμενες ταινίες του 2024, το Challengers του Λούκα Γκουαντανίνο· αυτού του αριστίκ προβοκάτορα που δεν χάνει ευκαιρία να επιλέγει δύσκολες θεματικές για να δοκιμάσει τις αντοχές ακόμη και των πιο ανοιχτόμυαλων. Αυτήν τη φορά καταπιάνεται με τρεις πρωταθλητές τένις και τις δυναμικές μεταξύ τους, που ενίοτε παίρνουν και το σχήμα… (ερωτικού) τριγώνου.
Η Zendaya σε αυτή την ταινία υποδύεται ένα παιδί-θαύμα του τένις, την Tashi Duncan, την ανοδική πορεία του οποίου θα αναχαιτίσει ένας τραυματισμός, οδηγώντας τη να ακολουθήσει καριέρα προπονήτριας. Θα παντρευτεί έναν αντίστοιχα κορυφαίο παίχτη τένις, ο οποίος αντιμετωπίζει ένα σερί ηττών. Η στρατηγική της Tashi για τη λύτρωση του συζύγου της παίρνει εκπληκτική τροπή όταν πρέπει να αντιμετωπίσει τον Patrick (Τζος Ο’Κόνορ από το The Crown), τον πρώην καλύτερό του φίλο και πρώην σύντροφο της Tashi. Καθώς το παρελθόν και το παρόν τους συγκρούονται και οι εντάσεις αυξάνονται, η Tashi πρέπει να αναρωτηθεί τι θα της κοστίσει για να κερδίσει.
Προτού όμως το Challengers βρει τον δρόμο του για τις ελληνικές αίθουσες ας θυμηθούμε κάποιες από τις ταινίες του σκηνοθέτη που άφησαν εποχή και δημιούργησαν το δικό τους cult, με θερμόαιμους οπαδούς αλλά και… Γκουαντανινο-μάχους.
Προσωπικά ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με τον Λούκα Γκουαντανίνο ένα καυτό απογευματόβραδο του Αυγούστου του 2016 στην ταράτσα του Βοξ. Ναι, είναι εκείνη η εποχή που απλώς επιλέγεις θερινό και περισσότερο σε νοιάζει τι μπίρα θα πιεις παρά ποια ταινία θα δεις. Έτσι, εντελώς ανυποψίαστη έπεσα πάνω στο A Bigger Splash (Κάτω από τον Ήλιο), στο οποίο μια διάσημη ροκ σταρ αναρρώνει μαζί με τον –πολύ μικρότερο– αγαπημένο της, κινηματογραφιστή, εκουσίως απομονωμένη σε ένα μικρό νησί της Ιταλίας. Την απομόνωση αυτή διακόπτει η αιφνίδια –και επιβεβλημένη με το ζόρι– άφιξη του πρώην φίλου, μάνατζερ και εραστή της, ο οποίος δεν έρχεται μόνος αλλά συνοδεύεται από την έφηβη κόρη του.
Με τους Τίλντα Σουίντον, Ραλφ Φάινς (και δη τις χορευτικές του φιγούρες) και Ντακότα Τζόνσον (σε ρόλο αλά Λολίτα) στους πρωταγωνιστικούς ρόλους από τη μία και τα φιδογυριστά, ακροφοβικά δρομάκια της γραφικής Παντελερία από την άλλη θα ήταν λίγο δύσκολο κάτι να πάει στραβά για να μη σαγηνευτείς από το πόνημα του Ιταλού και να μην κουβαλάς μέσα σου για πολύ καιρό μετά το πέρας της ταινίας τις ειδυλλιακές αυτές εικόνες.
Όσο προχωράει και ξεδιπλώνεται η ανατρεπτική πλοκή τόσο ανεβαίνουν οι σφυγμοί, βάζοντάς μας στο μάτι ενός κυκλώνα φτιαγμένου από ζήλια, πάθη, απωθημένα τού πάλαι ποτέ ένδοξου παρελθόντος και ξεσπάσματα ορμώμενα από την κρίση μέσης ηλικίας των ηρώων οι οποίοι προσπαθούν να αναμετρηθούν άνισα με το παρόν. Τελικά μήπως αποδειχθούν και άκρως επικίνδυνα για όλους τους εμπλεκόμενους;
Δεύτερη προς αναφορά ταινία το Call Me by Your Name. Ζώντας στην Ελλάδα είναι αδύνατο να μην έχει βιώσει κανείς έναν θνησιγενή καλοκαιρινό έρωτα και ομοίως αδύνατο να μην ταυτιστεί κανείς με το «βαλάντωμα» του πρωταγωνιστή στο τέλος της ταινίας. Επιλέγοντας και σε αυτή την ταινία ως πρώτη ύλη την αύρα του ιταλικού καλοκαιριού, ιδωμένου αυτήν τη φορά υπό ένα ρετρό πρίσμα της δεκαετίας του ’80, ο Γκουαντανίνο μάς μιλά για τα πρώτα εφηβικά σκιρτήματα μεταξύ δύο αγοριών, χωρίς όμως να το κάνει και πολύ θέμα. Γιατί, πολύ απλά, κάπως έτσι συμβαίνει και στην πραγματικότητα· ο gay έρωτας δεν διαφέρει και πάρα πολύ από αυτόν μεταξύ των straight ατόμων. Αυτός που φαντάζει μάλλον ιδεαλιστικός αλλά μακάρι να ήταν αληθινός είναι ο παρηγορητικός λόγος του πατέρα προς τον γιο μετά την ερωτική συντριβή.
Πιο τολμηρός από ποτέ, ο Γκουαντανίνο αντιπαραθέτει στη φρεσκάδα και τη δροσιά της ήβης τις θερμοκρασίες που εκλύονται εντός (a.k.a. ερωτική έξαψη) και εκτός, ωθώντας τα κορμιά να κυκλοφορούν ημίγυμνα, σχεδόν ευάλωτα και προκλητικά – βορά κάθε βλέμματος.
Χαρακτηριστικά, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ έχει σχολιάσει: «Όλα είναι όμορφα, γοητευτικά και επιθυμητά σε αυτή την ταινία. Τα αγόρια, τα κορίτσια, τα πρωινά, τα φρούτα, τα τσιγάρα, οι στέρνες, τα ποδήλατα, οι χοροί στη φύση, η δεκαετία του ’80, οι αμφιβολίες και η πίστη των πρωταγωνιστών, η ειλικρίνεια των χαρακτήρων, η σχέση με τους γονείς τους. Απολαύστε την αφοσίωση των δημιουργών της, Αντρέ Ασιμάν, Τζέιμς Άιβορι και Λούκα Γκουαντανίνο, στο πάθος των αισθήσεων, απολαύστε το φως της βόρειας Ιταλίας και κυρίως τον Τιμοτέ Σαλαμέ, τη μεγάλη αποκάλυψη της χρονιάς».
Ένα κατόρθωμα δε του Ιταλού σκηνοθέτη ήταν ότι χάρισε ακόμη μία αναφορά (reference) στην ποπ κουλτούρα για το… ροδάκινο. Θα λέγαμε πως ανανοηματοδότησε το σημαίνον του, με αποτέλεσμα κάθε φορά που πέφτει το μάτι μας σε αυτό το καλοκαιρινό φρούτο (είτε σε κάποιο πόστερ είτε με κάποιο emoji) πλέον ο νους μας να πηγαίνει στις… ιδιωτικές στιγμές του πρωταγωνιστή.
Κερασάκι στην τούρτα; Το εθιστικά ονειρικό τραγούδι του Sufjan Stevens Mystery of Love.
Πρώτο μέρος της άτυπης τριλογίας του σκηνοθέτη «Desire» είναι το βισκοντικής έμπνευσης Io Sono l’Amore (I am Love). Με την Τίλντα Σουίντον στο τιμόνι του καστ, παρακολουθούμε σπονδυλωτά την κλιμάκωση της ιστορίας μιας γυναίκας που, αφού αφιέρωσε όλη της τη ζωή στον σύζυγο και στα παιδιά της απαρνούμενη τις δικές της επιθυμίες, θα κληθεί να αναμετρηθεί με τις μέχρι τότε αρχές της όταν συναντήσει τον… Έρωτα. Ο Γκουαντανίνο σε αυτή την ταινία έδωσε τα πρώτα του δείγματα αναφορικά με τον ξεχωριστό τρόπο καταγραφής ερωτικών σκηνών, χαρίζοντάς μας μια σεκάνς απαράμιλλου αισθησιασμού, όπου άνθρωποι και φύση οργιάζουν μαζί, υπενθυμίζοντάς μας παράλληλα πως όλοι είμαστε μέρος μιας μεγαλύτερης ολότητας και αδιάσπαστης ενότητας.
Μια φορά ακόμη που η Τίλντα Σουίντον υπήρξε πρωταγωνίστρια του Γκουαντανίνο ήταν το 2018, στο άνευ προηγουμένου και ανεπανάληπτα ανατριχιαστικό Suspiria, remake της ταινίας του Ντάριο Αρτζέντο. Με αφετηρία μια σχολή χορού, ο καλλιτεχνικός διευθυντής, ένας φιλόδοξος νεαρός χορευτής και ένας θλιμμένος ψυχοθεραπευτής παρασύρονται από έναν σκοτεινό τυφώνα. Ποιοι άραγε θα φανούν δυνατοί, ποιοι θα υποκύψουν στον εφιάλτη; Άραγε οι υπόλοιποι θα αφυπνιστούν;
Θα το βρείτε διαθέσιμο στην πλατφόρμα του Cinobo.
Πριν ολοκληρώσουμε το αφιέρωμα δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στο ομοίως προκλητικό Bones & All. Ακολουθώντας το ρητό «ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει», ο Γκουαντανίνο αποφάσισε να εμπιστευτεί ακόμη μια φορά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, ο οποίος υποδύεται έναν περιθωριοποιημένο αλήτη, στον δρόμο του οποίου θα βρεθεί μια νεαρή περιπλανώμενη γυναίκα. Τι θα επικρατήσει στο τέλος; Η αγάπη τους ή η εκκεντρική διαφορετικότητά τους;
Δεν θα πούμε πολλά, παρά μόνο ότι αν δεν σας έπιασε το στομάχι σας με το Suspiria, δοκιμάστε το – απλώς με προσοχή και όχι μόνοι σας στο σπίτι!