Η έννοια του υπερ-τουρισμού έχει αποκτήσει σημαντική βαρύτητα στον προγραμματισμό των διακοπών, καθώς οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες σχεδιάζουν περισσότερα και πιο ακριβά ταξίδια για το 2025, αλλά σκοπεύουν να αποφύγουν την πολυκοσμία. Σύμφωνα με έρευνα της μεγαλύτερης αλυσίδας τουριστικών υπηρεσιών στην Ευρώπη Accor, ο υπερτουρισμός αποτελεί πλέον red flag για το 90% των ταξιδιωτών.
Αύξηση Ταξιδιών και Ταξιδιωτικών Δαπανών
Η έρευνα της Accor, που βασίζεται σε απαντήσεις 8.000 ταξιδιωτών από 7 ευρωπαϊκές χώρες, δείχνει ότι:
- 53% των συμμετεχόντων αναμένουν να ξοδέψουν περισσότερα για ταξίδια το 2025.
- Ταξιδιώτες από την Πολωνία (65%), τη Γερμανία (62%) και την Ισπανία (55%) παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη αύξηση στις ταξιδιωτικές δαπάνες.
- 88% των ταξιδιωτών σχεδιάζουν τουλάχιστον ένα υπερατλαντικό ταξίδι αναψυχής.
Υπερ-Τουρισμός: Red flag για την επιλογή προορισμού
Το φαινόμενο του υπερ-τουρισμού οδηγεί τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες σε αλλαγές στον τρόπο που επιλέγουν προορισμούς. Συγκεκριμένα:
- 31% σκοπεύουν να αποφύγουν την αιχμή της τουριστικής περιόδου.
- 27% αποφεύγουν περιοχές που πλήττονται από υπερ-τουρισμό.
- 22% επιλέγουν λιγότερο γνωστούς προορισμούς για πιο αυθεντικές εμπειρίες.
Η προσαρμογή αυτή συνδέεται με την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες του τουρισμού.
Η Βιωσιμότητα στο Επίκεντρο
Η βιωσιμότητα αποτελεί κεντρικό ζήτημα για τους ταξιδιώτες, με το 73% να τη θεωρεί σημαντική:
- Οι Ιταλοί (81%) και οι Γερμανοί (81%) είναι οι πιο αφοσιωμένοι στα «πράσινα» ταξίδια.
- 20% αποφεύγουν περιοχές με ακραία καιρικά φαινόμενα.
- Προσωπικές επιλογές, όπως η χρήση επαναχρησιμοποιούμενων μπουκαλιών (36%) και η προτίμηση τοπικών προϊόντων (32%), είναι σε άνοδο.
Η Σχέση Κόστους και Βιωσιμότητας
Παρά τις καλές προθέσεις, το κόστος αποτελεί εμπόδιο για την υιοθέτηση βιώσιμων επιλογών:
- 46% επιθυμούν μείωση του κόστους των premium εναλλακτικών τουριστικών πακέτων.
- Ενέργειες όπως η επιβράβευση για βιώσιμες επιλογές (31%) και η διαφάνεια γύρω από τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις (34%) μπορούν να ενισχύσουν τη βιώσιμη συμπεριφορά.
Εργασία και Ψυχαγωγία (Workation)
Η τάση του workation αναμένεται να ενισχυθεί το 2025, με το 25% των Ευρωπαίων να σχεδιάζει τουλάχιστον ένα ταξίδι που συνδυάζει εργασία και αναψυχή.
Πως θα επηρεάσουν αυτές οι τάσεις την Ελλάδα
Εάν επιβεβαιωθούν οι τάσεις που δείχνει η έρευνα της Accor, θα υπάρξει περεταίρω πτώση στον τουρισμό της Μυκόνου και της Σαντορίνης το 2025. Παράλληλα, όμως, θα ενισχυθεί ο τουρισμός σε λιγότερο τουριστικά νησιά, όπως η Άνδρος που βρέθηκε πρώτη στον ετήσιο κατάλογο με τα 11 καλύτερα μέρη του κόσμου για επίσκεψη του βραβευμένου ταξιδιωτικού blog «Where Life is Great» έπειτα από ταξίδια σε τέσσερις ηπείρους και έρευνα για τις νέες ταξιδιωτικές τάσεις που διενεργεί κάθε χρόνο η συντακτική ομάδα του.
Διαβάστε ακόμα: Αναταράξεις στις τουριστικές Κυκλάδες: Πέφτουν Μύκονος και Σαντορίνη – Ανεβαίνουν Μήλος, Πάρος, Νάξος και Σύρος.