Κόσμος

Σοκολάτα Ντουμπάι: Το παγκόσμιο φαινόμενο κι οι δικαστικές διαμάχες

Η αλυσίδα σουπερμάρκετ Lidl κατέγραψε μία σημαντική δικαστική νίκη: το εφετείο της Φρανκφούρτης αποφάσισε ότι μπορούν να συνεχίσουν τις πωλήσεις της περιβόητης «σοκολάτας Ντουμπάι». Αν και η σοκολάτα αυτή δεν παράγεται στο Ντουμπάι, διατίθεται στην αγορά ως προϊόν ιδιωτικής ετικέτας από την γνωστή γερμανική αλυσίδα. Εναντίον της Lidl είχε κινηθεί νομικά ένας μεγαλέμπορος τροφίμων από τη Γερμανία, ο οποίος εμπορεύεται την επώνυμη σοκολάτα Ντουμπάι, η οποία παράγεται όντως στο Ντουμπάι από την εταιρεία Fex.

Ο ενάγων υποστήριξε ότι τα προϊόντα Lidl ενδέχεται να παραπλανούν τους καταναλωτές, δημιουργώντας την εσφαλμένη εντύπωση ότι η σοκολάτα προέρχεται από το Ντουμπάι. Παρ’ όλα αυτά, το εφετείο της Φρανκφούρτης αποφάνθηκε ότι δεν υπάρχει παραπλάνηση, καθώς η σοκολάτα του Lidl δεν δημιουργεί άμεση σύνδεση με την παραγωγή στο Ντουμπάι. Σύμφωνα με την απόφαση, το προϊόν δεν προσδιορίζεται γεωγραφικά με τον τόπο παραγωγής του και η συσκευασία αναφέρει ότι τα συστατικά προέρχονται από χώρες εντός και εκτός της ΕΕ, κάτι που δεν αφήνει περιθώρια σύγχυσης.

Δικαστική Ήττα για την Aldi

Αξιοσημείωτο είναι ότι ο ίδιος έμπορος είχε κερδίσει μια παρόμοια αγωγή στο Πρωτοδικείο Κολωνίας, αυτή τη φορά κατά της αλυσίδας Aldi. Στην εν λόγω περίπτωση, το δικαστήριο έκρινε ότι υπήρχε πραγματικός κίνδυνος παραπλάνησης των καταναλωτών, όταν τα ράφια του Aldi περιείχαν σοκολάτα Ντουμπάι από την Τουρκία. Οι δικαστές αποφάσισαν μάλιστα την επιβολή ασφαλιστικών μέτρων κατά της αλυσίδας.

Ωστόσο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα Tagesschau.de, οι δύο υποθέσεις διαφέρουν. Στην περίπτωση της Lidl, η σοκολάτα εμφανίζεται σαφώς ως προϊόν ιδιωτικής ετικέτας χωρίς να υπονοεί ότι παράγεται στο Ντουμπάι, ενώ στην περίπτωση της Aldi, η συσκευασία αφήνει χώρο για παρανόηση σχετικά με την προέλευση του προϊόντος.

Σοκολάτα Ντουμπάι: Μια Παγκόσμια Επιτυχία

Η «σοκολάτα Ντουμπάι» είχε πρωτοεμφανιστεί στο Ντουμπάι, χάρη στην επινόηση της Σάρας Χαμουντά, η οποία δημιούργησε τη συνταγή της κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης της το 2024. Η σοκολάτα, που συνδυάζει κουβερτούρα, κρέμα από φυστίκι Αιγίνης και τραγανό φύλλο κανταΐφι, έγινε viral μέσω του TikTok και απέκτησε διεθνή αναγνωρισιμότητα. Παρά την επιτυχία της, δεν έχει καταχωρηθεί ως εμπορικό σήμα, καθώς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δεν έχουν συνυπογράψει τη Συμφωνία της Λισαβόνας για τις γεωγραφικές ενδείξεις.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν υπάρχει νομική προστασία για την «σοκολάτα Ντουμπάι», καθώς η αναγνωρισιμότητά της συνεχώς αυξάνεται. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι πωλήσεις της έχουν φτάσει τα 500 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως μέσα σε μόλις έξι μήνες, χωρίς να υπολογίζονται τα έσοδα της Χριστουγεννιάτικης περιόδου.

Η «σοκολάτα Ντουμπάι» φαίνεται να έχει προκαλέσει ένα τεράστιο οικονομικό ενδιαφέρον και η νομική διάσταση αυτής της διαμάχης ίσως συνεχίσει να εξελίσσεται με ενδιαφέρον.

Διαβάστε ακόμα: Κακάο, ο «χρυσός» του 2025

    X