Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά στη θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής απόσυρσης παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων, με στόχο τη μείωση των ρύπων και την ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας.
Ποια οχήματα θα αποσύρονται υποχρεωτικά:
- Ακινησία: Οχήματα που παραμένουν αχρησιμοποίητα για μεγάλο διάστημα θα χαρακτηρίζονται ως απόβλητα και θα ανακυκλώνονται.
- Τεχνικός Έλεγχος: Αν ένα όχημα δεν περάσει ΚΤΕΟ για δύο συνεχόμενα χρόνια ή αποτύχει στον έλεγχο χωρίς να επισκευαστεί, θα αποσύρεται.
- Υψηλό κόστος επισκευής: Αν η επισκευή βλαβών, όπως στον κινητήρα ή στο κιβώτιο ταχυτήτων, είναι ακριβότερη από την αξία του οχήματος, η απόσυρση θα θεωρείται η καλύτερη λύση.
Χρονοδιάγραμμα απόσυρσης σύμφωνα με τα πρότυπα εκπομπών ρύπων:
- 2026: Απόσυρση οχημάτων Euro 1.
- 2030: Απόσυρση οχημάτων Euro 2.
- 2034: Απόσυρση οχημάτων Euro 3.
- 2039: Απόσυρση οχημάτων Euro 4.
- 2043: Απόσυρση οχημάτων Euro 5.
- 2050: Απόσυρση οχημάτων Euro 6.
Σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η εφαρμογή του μέτρου αυτού θα βασιστεί στην ηλικία και τις εκπομπές των οχημάτων.
Η κατάσταση στην Ελλάδα
Περίπου 1,5 εκατομμύριο οχήματα στη χώρα μας δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, καθιστώντας τα πιθανές περιπτώσεις για απόσυρση.
Η εφαρμογή της πολιτικής αυτής από την Ε.Ε. εντάσσεται στη συνολική στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και την προώθηση φιλικών προς το περιβάλλον μετακινήσεων. Η Ελλάδα, με μεγάλο αριθμό παλαιών οχημάτων, καλείται να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες των μέτρων.
Διαβάστε ακόμα: Τα 10 πιο ακριβά αυτοκίνητα στον κόσμο