Σαν σήμερα το 1837 ψηφίστηκε ο πρώτος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για τις μετακινήσεις με ζώα.
Ρύθμιση κυκλοφορίας στη νεότευκτη Ελλάδα
Μερικά χρόνια μετά την ανεξαρτησία της Ελλάδας, το νεοσύστατο κράτος θέσπισε ειδικό Διάταγμα που έθετε κανόνες για την ομαλή κυκλοφορία των αμαξών και των έφιππων. Σύμφωνα με τον Κώδικα:
- Όταν κάποιος συναντούσε άμαξες ή έφιππους στον δρόμο, ήταν υποχρεωμένος να μετακινηθεί δεξιά, διασφαλίζοντας ότι ο δρόμος παραμένει ανοιχτός.
- Στην περίπτωση που περνούσαν ταχυδρομικές άμαξες ή έφιπποι ταχυδρόμοι, όλοι οι υπόλοιποι όφειλαν να παραμερίσουν στα δεξιά για να τους διευκολύνουν.
Διόδια και μετακινήσεις με ζώα
Αξιοσημείωτο είναι ότι επιβαλλόταν διόδια όχι μόνο στις άμαξες, αλλά και στα ζώα όπως άλογα και γαϊδουράκια, ανεξάρτητα από το αν μετέφεραν φορτία ή ήταν άδεια.

Οδοφύλακες: Οι πρώτοι «τροχονόμοι»
Στην εποχή εκείνη δεν υπήρχαν τροχονόμοι, αλλά οδοφύλακες, οι οποίοι επιφορτίζονταν με την τήρηση της τάξης. Αυτοί αναγνωρίζονταν από μια ταινία στο αριστερό τους μπράτσο που έγραφε «Βασιλικός Οδοφύλαξ».
Μια ματιά στην ιστορία των μετακινήσεων
Αυτός ο πρώτος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αντανακλά τη μετάβαση μιας εποχής όπου οι δρόμοι ανήκαν στα ζώα, αλλά η ανάγκη για κανόνες ήταν ήδη επιτακτική. Είναι ενδιαφέρον πώς οι ρυθμίσεις του παρελθόντος εξελίχθηκαν στους σύγχρονους κανόνες που διέπουν τις μετακινήσεις μας σήμερα.
Το Διάταγμα:
«Περί της καθ’ οδόν απαντήσεως των αμαξών, εφίππων κλπ»
Ο Θ Ω Ν
Ελέω Θεού Βασιλεύς της Ελλάδος
Προς αποφυγήν συγκρούσεων ως εκ της καθ’ οδόν συναντήσεως των αμαξών, εφίππων κλπ. και δια να κατασταθή ούτως η διάβασις εύκολος και μάλιστα ακίνδυνος.
Επί τη προτάσει της επί των Εσωτερικών Γραμματείας, απεφασίσαμεν και διατάττομεν:
1) Οσάκις επί των δημοσίων οδών είτε εντός των πόλεων, είτε επί των κατασκευασθέντων μεγάλων δρόμων του Βασιλείου μας, συναντώνται άμαξαι, έφιπποι κλπ., οφείλει έκαστος να υποχωρή εις τα δεξιά, και να μένη ούτως η δίοδος ελευθέρα απ’ αμφότερα τα διαβαίνοντα μέρη.
2) Όταν οι καθ’ οδόν απαντώμενοι ταχυδρόμοι σαλπίζουν τον της υποχωρήσεως σαλπισμόν, όλοι οι καθ’ οδόν χρεωστούν να υποχωρούν και να περνούν εις τα δεξιά των ταχυδρομικών αμαξών ή ίππων. Εις την αυτήν υποχρέωσιν υπόκεινται, όταν το ταχυδρομείον φθάνη άμαξαν τρέχουσαν έμπροσθεν εφίππους κλπ. και θέλει να περάση εμπρός.
3) Οι παραβάται τιμωρούνται με πρόστιμον πέντε δραχμών προς όφελος των Ταχυδρομικών Ταμείων.
4) Εν περιπτώσει παραβάσεως, η καταμήνυσις γίνεται από μέρους του ηνιόχου και ταχυδρόμου προς τον αρμόδιον Δήμαρχον, δια να ενεργηθή παρ’ αυτού η ανήκουσα καταδίωξις του Ειρηνοδίκου.
5) Ο επί των Εσωτερικών Γραμματεύς επιφορτίζει με την εκτέλεσιν και δημοσίευσιν του παρόντος διατάγματος, το οποίον θέλει γνωστοποιηθή και δια κήρυκος εις όσα μέρη ήθελεν είσθαι αναγκαίον.
Εν Αθήναις την 2 (24) Ιανουαρίου 1837
Εν ονόματι και κατ’ ιδιαιτέραν διαταγήν της Αυτού Μεγαλειότητος του Βασιλέως
Το Υπουργικόν Συμβούλιον
Άρμανσμπεργκ, Ι. Ρίζος, Σμάλτς, Δρ. Μανδόλας, Α.Γ. Κρεζής».