Art & Culture Τηλεόραση

Realityshows: καταρρέουν ή απλώς περνούν κρίση;

Έχοντας ήδη «διανύσει» περίπου το 1/3 της φετινής τηλεοπτικής σεζόν, μπορούμε με σχετική επιφύλαξη να κάνουμε τον πρώτο απολογισμό για την πορεία, μέχρι τώρα, των προγραμμάτων που παρακολουθούμε στη μικρή μας οθόνη.

Παρατηρώντας, λοιπόν, τους πίνακες με τα ποσοστά τηλεθέασης, εύκολα κανείς μπορεί να διαπιστώσει πως για μια ακόμη χρονιά, στην prime time ζώνη νικητής αναδεικνύεται η ελληνική μυθοπλασία. Βέβαια, φέτος δεν θα λέγαμε ότι είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής, αφού τα ποσοστά που σημειώνουν οι σειρές που ξεχωρίζουν δεν είναι ιδιαίτερα υψηλά, ωστόσο, παρόλα αυτά, σειρές όπως το «Έχω παιδιά», «Ο Τιμωρός», «Η Κατάρα της Τζέλας Δελαφράγκα» και άλλες, καταφέρνουν να «φιγουράρουν» στις πρώτες θέσεις της κατάταξης αφού έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους τα βράδια μας.

Αντίθετα, οι έτεροι μνηστήρες της prime time ζώνης, που δεν είναι άλλοι από τα γνωστά σε όλους μας reality, δεν φαίνεται να συγκινούν ιδιαίτερα το τηλεοπτικό κοινό. Για την ακρίβεια, αν κρίνουμε από τα ποσοστά τηλεθέασης που σημειώνουν τα εν λόγω project, οι τηλεθεατές οριακά δεν έχουν πάρει καν είδηση ότι υπάρχουν φέτος.

Τώρα θα μου πείτε: «αυτό μεταφράζεται στο συμπέρασμα ότι τα reality έχουν ‘πεθάνει’;». Ένα τέτοιο συμπέρασμα μάλλον θα ήταν πρόωρο μιας και όπως λένε οι καλά γνωρίζοντες: «The season is young»…

Γιατί δεν βλέπουμε πια reality;

Μπορεί να μην μπορούμε να μιλήσουμε για το οριστικό τέλος των άλλοτε «βασιλιάδων της βραδινής ζώνης», αλλά σίγουρα μπορούμε να κάνουμε λόγο για μια κρίση ταυτότητας και επίδρασης στο τηλεοπτικό κοινό, που προς το παρόν, τουλάχιστον, φαίνεται να τους γυρίζει την πλάτη.

Το Survivor έχει ξεχάσει τις ένδοξες εποχές που η τηλεθέασή του «χτυπούσε κόκκινο», η «Φάρμα» ανεβαίνει ασθμαίνοντας την… ανηφόρα της κατάταξης στους πίνακες τηλεθέασης, ενώ το «Tempting Fortune» ολοκληρώθηκε με τους περισσότερους τηλεθεατές να μην αντιλήφθηκαν πότε άρχισε. Και κάπως έτσι φτάνουμε στο εύλογο ερώτημα: που οφείλεται αυτή η…κατρακύλα των reality shows;

Η μυθοπλασία έκανε τη… ζημιά

Η αρχή του… «κακού» έγινε το 2019, όταν στη ζωή μας μπήκαν οι «Άγριες μέλισσες» του Αντ1, οι οποίες με το «κεντρί» τους τσίμπησαν για τα καλά το επιδραστικότερο τηλεοπτικό προϊόν των τελευταίων είκοσι χρόνων και το «τραυμάτισαν» σημαντικά. Η μυθοπλασία από εκείνη τη σεζόν και μετά άρχισε να «ανθίζει», οι τηλεθεατές να ενθουσιάζονται με αυτήν και έτσι να της δίνουν όλο και περισσότερο χώρο στα βράδια τους. Το γεγονός αυτό έδωσε κίνητρο στα υπόλοιπα κανάλια για να επενδύσουν στις ελληνικές σειρές, οι οποίες ολοένα και αυξάνονταν τις επόμενες σεζόν.

Επίσης, η καραντίνα που μας κράτησε για αρκετό καιρό στον καναπέ μας, μας «έδεσε» ακόμα περισσότερο με αυτόν τον νέο «παίκτη», ο οποίος μπήκε και στο «παιχνίδι» των social media, όπου οι τηλεθεατές έμαθαν πια να σχολιάζουν και τις εξελίξεις στις αγαπημένες τους σειρές εκτός από τα τεκταινόμενα στα reality.

Για μεγάλο διάστημα μυθοπλασία και reality «βάδιζαν» χέρι – χέρι, αφού μοιράζονταν την αγάπη των τηλεθεατών και συνυπήρχαν στις προτιμήσεις τους αρμονικά. Ωστόσο μετά το τέλος της καραντίνας, οι τηλεθεατές βγήκαν και πάλι από το σπίτι τους, ξαναβρήκαν τις παλιές τους συνήθειες και έγιναν πολύ πιο επιλεκτικοί σε αυτά που θα έβλεπαν όταν θα γύριζαν στον καναπέ του σπιτιού τους.

Κι ενώ οι σειρές εναλλάσσονταν από σεζόν σε σεζόν, τα reality έπεσαν στην «παγίδα» και παρέμεναν τα ίδια. Πόσες φορές να δεις τους παίκτες του Survivor να πέφτουν στην αρένα, πόσες αυτούς του Master chef να ιδρώνουν για την καλύτερη μπαλοτίνα και πόσους εκείνους του GNTM να προσπαθούν για το σωστό chin down;

Τα format κουράστηκαν, οι ενδιαφέροντες παίκτες εξαντλήθηκαν κι έτσι τα reality έπαψαν να απασχολούν και τους τηλεθεατές και τις ψυχαγωγικές εκπομπές.

Γιατί δεν μπορούμε να πούμε ότι τα reality έχουν «πεθάνει» οριστικά

Πρώτον και κυριότερον διότι ως γνωστόν: «άβυσσος η καρδιά του τηλεθεατή…». Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ο κόσμος λατρεύει να μισεί τα realities. Τα κρίνει, τα σχολιάζει, αλλά κατά βάθος του αρέσει να τα παρακολουθεί αφού μυαλό του τα έχει καταχωρημένα σαν μια… «ένοχη απόλαυση».

Ίσως, λοιπόν, αρκεί να βρεθεί ένα καινούριο, άφθαρτο reality για να ιντριγκάρει τους τηλεθεατες και να τους φέρει και πάλι πίσω.

Και φτάσαμε στο τελευταίο ερώτημα: θα καταφέρουν να κάνουν αυτό το… restart στη σχέση reality – τηλεθεατών τα νέα project «Exatlon» και «The power» που ετοιμάζονται να «πέσουν» στη μάχη το επόμενο διάστημα; Αυτό θα το μάθουμε πολύ σύντομα…

Είμαι η Δήμητρα και έχω την τύχη να κάνω το παιδικό μου όνειρο, τη δημοσιογραφία... τρόπο ζωής! Εδώ και χρόνια εργάζομαι στην τηλεόραση σε διάφορες εκπομπές αλλά και δελτία ειδήσεων. Παράλληλα, γράφω σε εφημερίδες, περιοδικά και sites, ενώ για ένα διάστημα έζησα και τη «μαγεία» του ραδιοφώνου. Αγαπώ το γράψιμο, το διάβασμα και φυσικά την τηλεόραση, το θέατρο και τον κινηματογράφο.
X