Life Ταξίδια

Τι είναι οι διακοπές αντίγραφα και πως αλλάζουν τον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη – Πάμε dupes;

Οι παλαιότεροι το έλεγαν “τι Λωζάνη τι Κοζάνη, χιόνια η μια και χιόνια η άλλη”, αλλά σήμερα είναι το απόλυτο ταξιδιωτικό trend και αλλάζει τον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Πρόκειται για τους προορισμούς dupes. Τις διακοπές αντίγραφα (duplicates). Αντί να πας, δηλαδή, στο πανάκριβο Λονδίνο, πας στο Μπρίστολ, και αντί για τη Σαντορίνη, προτιμάς την Κίμωλο. Βράχια η μια και βράχια η άλλη. Διακοπές, πάντως, κάνεις και στις δύο. Και μάλιστα στην Κίμωλο και το Μπρίστολ, δεν ποδοπατιέσαι και δεν χρειάζεται να αποπληρώνεις τις 8 κάρτες σου για το επόμενο 6μηνο. Φυσικά, πρόκειται για μία τάση που προέκυψε από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης αλλά και την αγανάκτηση των ταξιδιωτών για τον υπερ-τουρισμό στους δημοφιλείς προορισμούς διακοπών. Πάμε, λοιπόν, να δούμε πιο αναλυτικά τι είναι οι διακοπές dupes;    

Κοινωνικά δίκτυα, διακοπές και χάσμα γενιών

Είναι γεγονός ότι η μεγάλη πλειοψηφία των νέων κάνει αναζητήσεις στο TikTok και το Instagram για να προγραμματίσει κάθε νέο ταξίδι της. Σύμφωνα με έρευνα της δημοφιλέστατης εφαρμογής σχεδιασμού διακοπών Tripit, το 69 % των ερωτηθέντων (μεταξύ της Gen-Z και των millennials) δήλωσαν ότι αναζητούν ιδέες για ταξίδια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ το 40% απάντησαν ότι αρκετά από τα ταξίδια που οργανώνουν συνδέονται με την ποπ κουλτούρα και με αναφορές σε ταινίες και τηλεοπτικές σειρές. Το ηλικιακό χάσμα πάντως είναι φανερό. Το 83% των ταξιδιωτών μεγαλύτερης ηλικίας, δήλωσε ότι προτιμάει να προγραμματίζει διακοπές μετά από συμβουλές και συστάσεις φίλων ή με τη βοήθεια των κριτικών που κάνουν οι χρήστες στο διαδίκτυο, παρά να εμπιστεύεται βιντεάκια, που ενδεχομένως γίνονται κατόπιν παραγγελίας. 

Το TikTok ως μηχανή αναζήτησης διακοπών

Αρκετοί χρήστες του TikTok οργανώνουν ταξίδια με έμπνευση από τηλεοπτικές σειρές και ταινίες. Από τις παριζιάνικες τοποθεσίες της σειράς Emily In Paris, τις εξερευνήσεις στο Ντουμπρόβνικ της Κροατίας με αναφορές στο Game of Thrones μέχρι τις περιοδείες της Τaylor Swift και της Beyoncé, καινούργια μέρη του πλανήτη γνωρίζουν μέρες τουριστικής δόξας, χωρίς αντικειμενικές συνδέσεις με την ιστορία κάθε τόπου, τα αξιοθέατα και τις διευκολύνσεις που παρέχει στους τουρίστες. Τα hashtags για δημοφιλείς τουριστικές πόλεις όπως το Ντουμπάι, η Νέα Υόρκη και το Μαϊάμι συγκεντρώνουν δισεκατομμύρια προβολές στην πλατφόρμα, με το Tik Tok να μετατρέπεται ξαφνικά σε μηχανή αναζήτησης διακοπών. Οι νεαρότεροι χρήστες, ούτως ή άλλως χρησιμοποιούσαν το TikTok για να πάρουν απαντήσεις σε κάθε  ερώτημα και αναζήτησή τους: από αγορές ρούχων και καλλυντικών μέχρι βιβλίων και ταινιών. Ήταν δυνατόν να επιστρέψουν στη γιαγιά Google για να κάνουν κάτι διαφορετικό με τις διακοπές τους; Είναι χαρακτηριστικό ότι την περασμένη χρονιά επικράτησε μία τρέλα με τα γαλλικά φαρμακεία, που έγιναν γνωστά για τη μεγάλη και προσιτή γκάμα προϊόντων τους, αφού πρώτα διαδόθηκε το σχετικό trend στο TikTok.

Αρκετές αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια ενισχύουν διαρκώς την παρουσία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να μη χάσουν το νεανικό κοινό, με τα μεγαλύτερα αεροδρόμια του κόσμου, όπως το Changi της Σιγκαπούρης και το Heathrow του Λονδίνου, να παράγουν πλέον δικό τους πρωτότυπο περιεχόμενο για το TikTok.

Η σκοτεινή πλευρά του τουρισμού

Την τελευταία δεκαετία – ειδικά μετά την πανδημία – το φαινόμενο του υπερτουρισμού έχει ανέβει στην κορυφή της δημόσιας συζήτησης,  καθώς υπάρχουν έντονες διαμαρτυρίες από τις τοπικές κοινότητες, έξαρση των φαινομένων εξευγενισμού, αλλά και μέτρα που λαμβάνονται από τα κράτη και τις τοπικές αρχές για τον περιορισμό ανεπιθύμητων τουριστικών πρακτικών. Ο Guardian δημοσίευσε πρόσφατα ένα άρθρο με τον κατάλογο του «σωστού τουρίστα» και προτάσεις για να αυξηθεί η ενσυναίσθηση και η διασύνδεση με τις τοπικές κοινωνίες και τις διαφορετικές κουλτούρες. Η επιβλαβής πλευρά του μαζικού τουρισμού τείνει να αποδίδεται (και) στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία επηρεάζουν τους τρόπους με τους οποίους ταξιδεύουμε, βγάζουμε φωτογραφίες, ανακαλύπτουμε νέες περιοχές και επικοινωνούμε με την τοπική κοινωνία. Η δημοσιογράφος Ρεμπέκα Τζένινγκς έγραψε ένα άρθρο για το παραμυθένιο Ποζιτάνο στην ακτή Αμάλφι της νότια Ιταλίας (πρωτεύουσα του Instagram),  ασκώντας έντονη κριτική στη σύγχρονη τάση των ταξιδιωτών να βιώνουν ίδιες εμπειρίες, να τραβούν πανομοιότυπες φωτογραφίες και να επιβάλουν ένα κυνήγι τελειότητας σε όλα τα επίπεδα.

Πόλεις παίρνουν μέτρα κατά του υπερ-τουρισμού

Αρκετές χώρες παίρνουν μέτρα για να αντιμετωπίσουν φαινόμενα υπερ-τουρισμού. Το Χάλστατ, μια ονειρική πόλη στην Αυστρία που ανακηρύχθηκε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, προσελκύει πολλούς τουρίστες – πάνω από ένα εκατομμύριο κάθε χρόνο – οι οποίοι θέλουν να τραβήξουν selfies στην τοποθεσία που ενέπνευσε το Frozen, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι να βρίσκονται σε αδιέξοδο. Λόγω των διαμαρτυριών ενάντια στον υπερβολικό τουρισμό, οι τοπικές αρχές αποφάσισαν να στήσουν έναν ξύλινο φράχτη για να εμποδίσουν τους επισκέπτες να τραβήξουν φωτογραφίες στο πιο «instagrammable» σημείο.

«Δεν αντέχουμε άλλους τουρίστες»

Το Μπαλί έχει εισαγάγει αυστηρές κατευθυντήριες γραμμές για τους τουρίστες, συμπεριλαμβανομένων περιορισμών για ενοικίαση μοτοσικλετών και κατοικιών μέσω Airbnb. Η Ισλανδία και η Νέα Ζηλανδία, έχουν επίσης αναπτύξει δεσμεύσεις και εκστρατείες για να ενθαρρύνουν διαφορετικές τουριστικές πρακτικές. Το ισπανικό νησί Λανθαρότε έχει αυτοανακηρυχθεί «περιοχή κορεσμένη από τουρίστες», και η Μαγιόρκα σχεδιάζει να θέσει όριο 430.000 τουριστικών κλινών. Το γραφικό ψαροχώρι Πορτοφίνο στην Ιταλική Ριβιέρα με 400 κατοίκους κατακλύζεται από χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο και επίσης έλαβε μέτρα για να περιορίσει τις τεράστιες τουριστικές ροές.  Η Γαλλία -το 80% των επισκέψεων συγκεντρώνεται στο 20% της χώρας- ξεκίνησε μια πολυδάπανη καμπάνια, προτρέποντας τους τουρίστες να ξεφύγουν από τις κλασικές ταξιδιωτικές διαδρομές σύμφωνα με το Forbes.

Tι είναι τo Dupe και πως σαρώνει μέσω του Tik Tok

Οι διακοπές αντίγραφα (ένα trend με τεράστια διείσδυση στο Tik Tok) ασκεί μια σαρωτική επιρροή στις ταξιδιωτικές τάσεις για το 2024. Σύμφωνα με μία μελέτη που πραγματοποίησε το σκωτσέζικο  Skyscanner το 2023, το 93% των ταξιδιωτών της νέας γενιάς δήλωσε ότι θα εξέταζε το ενδεχόμενο να επιλέξει για τις διακοπές του έναν προορισμό dupe.

Η ιδέα πίσω από αυτές τις προτάσεις είναι να αποφεύγονται τα τουριστικά μέρη που βουλιάζουν από κόσμο και να προτιμούνται προορισμοί που προσφέρουν παρόμοια ατμόσφαιρα σε χαμηλότερες τιμές και πιο ήσυχο περιβάλλον. Συγκεκριμένα προτείνονται ταξίδια στη Σλοβενία αντί για την Ιταλία, στο Λίβερπουλ αντί για το Λονδίνο, στην Πάρο αντί για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, στο Παλέρμο αντί για τη Λισσαβόνα κ.ά. Η εφαρμογή δεν αναζητάει κρυφούς και απομονωνόμενους προορισμούς για έμπειρους και απαιτητικούς ταξιδιώτες, αλλά τοποθεσίες που απευθύνονται στο μαζικό κοινό .

Ο κόσμος του διαδικτύου είναι εξοικειωμένος με την έννοια της «αντιγραφής» – κυρίως από τον χώρο της μόδας –  καθώς είναι εξαιρετικά δημοφιλής η τάση αναζήτησης προϊόντων που μοιάζουν με τα πρωτότυπα αλλά κοστίζουν λιγότερο. Αυτές οι δημοσιεύσεις συγκεντρώνουν εκατομμύρια προβολές στο TikTok και πλέον έχουν επεκταθεί και στον χώρο των ταξιδιών. Η κουλτούρα των dupes τροφοδοτείται από την άνοδο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η Gen Z έχει αγκαλιάσει τη συγκεκριμένη τάση με το 49% να δηλώνει ότι έχει αγοράσει ένα dupe (ένα αντίγραφο) «premium» προϊόντος, ακολουθούμενη στενά από το 44% των millennials, σύμφωνα με το CNBC.

Οι dupe διακοπές αλλάζουν την κουλτούρα της κατανάλωσης

Ενώ οι dupe διακοπές προσφέρουν πιο προσιτές, εναλλακτικές επιλογές για τους ταξιδιώτες, εγείρουν ηθικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις ειδικά σε σχέση με τις τοπικές κοινωνίες, το περιβάλλον, τα δίκτυα και τις υποδομές που διαθέτουν οι ανερχόμενοι τουριστικοί προορισμοί. Τα κοινωνικά δίκτυα επηρεάζουν τις κοινωνικές πρακτικές, καθώς διαμορφώνουν ένα νέο κυρίαρχο τρόπο κουλτούρας που ωθεί τους χρήστες να αφομοιώνουν διαρκώς νέες εικόνες, προϊόντα και υλικές απολαύσεις και να ζουν διαρκώς ως «καταναλωτές». Ακόμα και στο κομμάτι των ταξιδιών (ή των βιβλίων που αποτελούν επίσης δημοφιλές trend στα κοινωνικά δίκτυα) αναδύονται νέες βιομηχανίες και δυναμικές που στην πραγματικότητα δεν ανατρέπουν την κουλτούρα της κατανάλωσης, αλλά την μετασχηματίζουν με διαφορετικούς τρόπους και άγνωστες προβολές στο μέλλον. Είναι κάτι που δεν μπορεί κάποιος να κλείσει τα μάτια του, αλλά ίσως να το δοκιμάσει μία φορά και να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Λοιπόν τι λέτε; Το ψήνετε για dube διακοπές στην Κίμωλο αντί για Μύκονο;

  • Η φωτογραφία της ανάρτησης είναι προφανώς φτιαγμένη με AI. Πιγκουίνοι και καμήλες δεν έφτασαν στην Ακρόπολη. Ακόμα. Αλλά δεν αποκλείεται σε κάποια χρόνια να στήνονται αντίγραφα παγκόσμιων μνημείων σε έναν τόπο, έτσι που οι ταξιδιώτες να έχουν την ευκαιρία να κάνουν ταξίδια «τρία σε ένα». Όταν ξεκινάς με dupes, το μέλλον για τον παγκόσμιο τουρισμό γίνεται παντελώς απρόβλεπτο.     

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Η Σίφνος είναι η νέα Μύκονος που αξίζει να επισκεφτείτε φέτος το καλοκαίρι.

X