Συνεντεύξεις

Ηρώ Σαΐα: Το στοίχημα πάντοτε είναι να ξεπερνάμε τον εαυτό μας, όχι τους άλλους

H Ηρώ Σαΐα είναι από τους καλλιτέχνες που κάνει στη μουσική αργά και σταθερά βήματα εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες.

Ξεκίνησε από τη Σπείρα Σπείρα αλλά πολύ γρήγορα χάραξε τη δική της πορεία στο χώρο. Με επιμονή, υπομονή και κυρίως πολύ ταλέντο κατάφερε να αναδειχθεί σε μια από τις σημαντικότερες ερμηνεύτριες της γενιάς της κάνοντας στη σκηνή αυτό ακριβώς που αγαπάει.

Γνωρίζω την Ηρώ πάνω από 15 χρόνια και πιστεύω ότι ένα από τα σημαντικά της προτερήματα είναι η πίστη της στην ομορφιά και την καλή μουσική. Με αυτό το κίνητρο έφτιαξε άλλωστε και την εμβληματική παράσταση «Γυναίκα Τριαντάφυλλο» που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στην Αθηναΐδα το 2010 και ηχογραφήθηκε, με αυτή την πίστη συνεργάστηκε με τον Άρη Βλάχο και τον Νεοκλή Νεοφυτίδη το Νοέμβριο του 2013 και κυκλοφόρησαν το δίσκο «Λευκό χαρτί».

Η πορεία της από τότε είναι μόνο ανοδική. Παντρεμένη εδώ και χρόνια με τον Σταύρο Ξαρχάκο και με δύο αγγελούδια πάντα κάπου γύρω της η Ηρώ δεν σταμάτησε ποτέ να κυνηγάει το όνειρό της, να ανεβαίνει στη σκηνή και να δίνει τον καλύτερο εαυτό της.

Στις 18 και 19 Ιανουαρίου η Ηρώ συμμετέχει στην παρουσίαση 40 χρόνια μετά του εμβληματικού «Ρεμπέτικου» από τον Σταύρο Ξαρχάκο στο Μέγαρο Μουσικής. Με αφορμή αυτά τα ιστορικά τραγούδια μιλήσαμε μαζί της για τη διαχρονικότητα στη μουσική, αλλά και τον τρόπο που αντιμετωπίζει τα κακεντρεχή σχόλια για την προσωπική της ζωή.

Στις 18 και 19 Ιανουαρίου παρουσιάζεται για δεύτερη φορά το «Ρεμπέτικο» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Πώς νιώθεις για αυτή τη δουλειά;

Είναι χαρά και τιμή για εμένα και για οποιονδήποτε καλλιτέχνη να είναι μέρος αυτής της συναυλίας. Το συγκεκριμένο έργο άλλωστε είναι βαθιά ριζωμένο μέσα μου, το γνωρίζω από μικρό παιδί, τραγουδούσα τα τραγούδια του, ήξερα τα υπέροχα ορχηστρικά του, τους συμμετέχοντες, τα πάντα… από μικρή. Επομένως καταλαβαίνετε ότι είναι μεγάλη η συγκίνησή μου που συμμετέχω στην πρώτη παρουσίασή του στο κοινό, 40 χρόνια μετά, με τη σημερινή ματιά του συνθέτη πάνω στο έργο αυτό. Διαφορετικά ενορχηστρωμένο, ακόμα πιο μυσταγωγικό θα έλεγα λόγω και της παρουσίας και των υπέροχων ψαλτών, αλλά παράλληλα κρατώντας όλα αυτά τα στοιχεία που μας συγκινούν και μας συγκλονίζουν στο έργο αυτό!

Πώς υποδέχτηκε το κοινό το έργο στην πρώτη του παρουσίαση μετά από σαράντα χρόνια το καλοκαίρι στο Ηρώδειο;

Νομίζω πως τα δυο sold out στο Ηρώδειο και τα άλλα δυο τώρα στο Μέγαρο Μουσικής, αποδεικνύουν περίτρανα την απήχηση του έργου αυτού αλλά και την αγάπη του κόσμου για τον Σταύρο Ξαρχάκο.

Η ταινία μας μεταφέρει σε μια εποχή που δεν έχεις γνωρίσει, πόσο δύσκολο ήταν να συνδεθείς με την υπόθεση άρα και τους στίχους των τραγουδιών;

Έχοντας δει και λατρέψει την ταινία, ήταν αρκετά εύκολο να μπω στον κόσμο αυτό. Σημαντικό ρόλο όμως θεωρώ πως έχει παίξει και το γεγονός ότι έχω τραγουδήσει πάρα πολύ στη ζωή μου  ρεμπέτικα τραγούδια, έχω διαβάσει για τη ζωή προσωπικοτήτων του Ρεμπέτικου τραγουδιού και κυρίως ζω με τον συνθέτη του έργου αυτού, επομένως έχω ακούσει ιστορίες για το έργο και έχω ακολουθήσει πιστά τις επισημάνσεις του για το πώς πρέπει να αποδώσω με τον τρόπο που εκείνος θέλει αυτά που τραγουδάω. Και τέλος, ό,τι τραγουδάω το λέω με τον δικό μου τρόπο, έχω πάντα υπόψη μου την πρώτη εκτέλεση κάθε τραγουδιού αλλά είναι  η δική μου ψυχή και φωνή που εκφράζεται μέσα από τα τραγούδια αυτά κι έτσι τα κάνω δικά μου.

Τι είναι κατά τη γνώμη σου αυτό που κάνει την μουσική της ταινίας διαχρονική;

Το γεγονός ότι τα τραγούδια αυτά έχουν οικουμενικότητα, οι στίχοι τους αγγίζουν τον κάθε άνθρωπο και η μουσική τους είναι μεγαλειώδης μέσα στην απλότητας της! 

Η διαχρονικότητα ενός τραγουδιού είναι αυτή που κρίνει και την αξία του;

Σίγουρα η αντοχή στο χρόνο αποδεικνύει πολλά για την αξία ενός τραγουδιού.

Σε άγχωσε που κλήθηκες να ερμηνεύσεις τραγούδια που έχουν στιγματίσει με τη φωνή τους σπουδαίοι δημιουργοί;

Καθόλου. Το στοίχημα πάντοτε είναι να ξεπερνάμε τον εαυτό μας, όχι τους άλλους.

Είναι πιο εύκολη η συνεργασία με έναν μεγάλο συνθέτη όταν συνδέεστε και προσωπικά; Ή στη δουλειά αυτά τα δύο διαχωρίζονται;

Η δουλειά δε μεταφέρεται στο σπίτι και «τα του σπιτιού» δε μεταφέρονται στη δουλειά. Διαφορετικά, το ένα δρα κατά του άλλου κατά τη γνώμη μου.

Πώς αντιμετωπίζεις τα κακεντρεχή σχόλια για τον γάμο σου και τις προσωπικές σου επιλογές κυρίως μέσω των social media;

Με χιούμορ και κατανόηση. Μου πήρε χρόνο να φτάσω σε αυτή την κατάσταση αλλά τα κατάφερα.

Ετοιμάζεις κάποια ζωντανή εμφάνιση το επόμενο διάστημα;

Τις Τετάρτες του Φεβρουαρίου στον Ιανό θα παρουσιάσουμε με τον Νεοκλή Νεοφυτίδη ένα πρόγραμμα βασισμένο στην κοινή μας πορεία, τη φιλία μας, τους δρόμους μας που συναντήθηκαν και αυτά που αγαπάμε!

Νατάσα Μαστοράκου

Φωτογραφίες: Ευαγγελία Θωμάκου

Η Νατάσα Μαστοράκου είναι απόφοιτος Κοινωνιολογίας και Πολιτικής Επικοινωνίας, έχει πτυχίο κλασικού πιάνου αλλά η μεγάλη της αγάπη ήταν πάντα το πολιτιστικό ρεπορτάζ. Εδώ και 20 χρόνια «οργώνει» θέατρα, μουσικές σκηνές, συναυλίες, εκθέσεις και ξετρυπώνει πρόσωπα και ιστορίες που την συγκινούν.
X