Τεχνολογία και Επιστήμη

Η θεωρία της «Ημέρας της Κρίσης»: Ο πληθυσμός της Γης μπορεί να μειωθεί 50% έως το 2064

Crowded riverside festival with colorful clothing, vendor stalls, and cars parked along a street by the water.

Τα τελευταία χρόνια, οι επιστήμονες εκφράζουν ολοένα και μεγαλύτερη ανησυχία για το μέλλον του παγκόσμιου πληθυσμού. Παρότι η Γη φιλοξενεί σήμερα περίπου 8,3 δισεκατομμύρια ανθρώπους, νέες επιστημονικές μελέτες υποστηρίζουν ότι μέσα στις επόμενες δεκαετίες ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να μειωθεί δραματικά. Σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μιλάνου, ένα ακραίο αλλά πιθανό σενάριο προβλέπει ότι έως το 2064 ο πληθυσμός της Γης ενδέχεται να μειωθεί ακόμη και στο μισό.

Οι παράγοντες που απειλούν την ανθρωπότητα

Οι ειδικοί τονίζουν ότι η πιθανή αυτή μείωση δεν θα συμβεί τυχαία, αλλά θα μπορούσε να προκληθεί από μια σειρά σοβαρών παγκόσμιων κρίσεων. Ανάμεσα στους σημαντικότερους κινδύνους περιλαμβάνονται η κλιματική αλλαγή, η εξάντληση των φυσικών πόρων, μια νέα πανδημία μεγάλης κλίμακας ή ακόμη και μια παγκόσμια πολεμική σύγκρουση.

Η κλιματική κρίση θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους, καθώς οι ακραίες θερμοκρασίες, η έλλειψη νερού και οι φυσικές καταστροφές επηρεάζουν ήδη εκατομμύρια ανθρώπους. Παράλληλα, η υπερκατανάλωση πόρων και η συνεχής αύξηση των ενεργειακών αναγκών δημιουργούν φόβους ότι ο πλανήτης ίσως να μην μπορέσει στο μέλλον να υποστηρίξει τόσο μεγάλο πληθυσμό.

Οι ερευνητές ξεκαθαρίζουν ότι τα αποτελέσματα της μελέτης τους δεν αποτελούν ακριβή πρόβλεψη για το μέλλον, αλλά ένα θεωρητικό μαθηματικό μοντέλο που δείχνει πόσο ευάλωτη μπορεί να γίνει η ανθρωπότητα σε απότομες περιβαλλοντικές και κοινωνικές αλλαγές.

Η επιστημονική μελέτη και τα συμπεράσματά της

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Chaos, Solitons&Fractals και βασίστηκε στη μελέτη της εξέλιξης του ανθρώπινου πληθυσμού τα τελευταία 12.000 χρόνια. Οι επιστήμονες ανέλυσαν ιστορικά δεδομένα από τη Νεολιθική εποχή μέχρι σήμερα, δημιουργώντας ένα μαθηματικό μοντέλο που περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο αυξήθηκε ο πληθυσμός μέσα στους αιώνες.

Το μοντέλο έδειξε ότι σε ορισμένες ιστορικές περιόδους η αύξηση ήταν αργή και σταθερή, ενώ σε άλλες υπήρξε εκρηκτική ανάπτυξη. Παράλληλα, επιβεβαιώθηκε ότι ο σημερινός πληθυσμός συνεχίζει να αυξάνεται χωρίς να υπάρχουν ενδείξεις άμεσης κατάρρευσης.

Ωστόσο, όταν οι επιστήμονες εξέτασαν το πιο ακραίο σενάριο, διαπίστωσαν ότι μια ξαφνική και σοβαρή περιβαλλοντική αλλαγή θα μπορούσε να περιορίσει δραματικά την ικανότητα της Γης να υποστηρίζει ανθρώπινη ζωή. Σε μια τέτοια περίπτωση, ο πλανήτης θα μπορούσε να συντηρήσει μόλις δύο εκατομμύρια ανθρώπους, γεγονός που θα οδηγούσε σε τεράστια πληθυσμιακή καταστροφή.

Η θεωρία της «Ημέρας της Κρίσης»

Η μελέτη αναφέρεται επίσης στη γνωστή θεωρία της «Ημέρας της Κρίσης», η οποία έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής τη δεκαετία του 1960. Σύμφωνα με αυτήν τη θεωρία, ο παγκόσμιος πληθυσμός θα αυξανόταν ανεξέλεγκτα μέχρι να φτάσει σε σημείο κατάρρευσης, οδηγώντας τελικά σε μαζική εξαφάνιση.

Μάλιστα, κάποιοι υπολογισμοί της εποχής είχαν προβλέψει ότι η κρίσιμη στιγμή θα ερχόταν στις 13 Νοεμβρίου 2026. Παρόλα αυτά, οι σύγχρονοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η ανθρωπότητα κατάφερε να αποφύγει αυτό το ενδεχόμενο, κυρίως λόγω της σημαντικής μείωσης των ποσοστών γεννήσεων σε πολλές χώρες του κόσμου.

Παρά την αποφυγή αυτού του σεναρίου, οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι η ανεξέλεγκτη πληθυσμιακή ανάπτυξη ή αντίθετα η απότομη μείωση του πληθυσμού μπορούν να εμφανιστούν ξανά υπό συγκεκριμένες συνθήκες.

Το πρόβλημα της υπογεννητικότητας

Εκτός από τους κινδύνους καταστροφικών γεγονότων, ένα ακόμη σοβαρό ζήτημα που απασχολεί τους ειδικούς είναι η υπογεννητικότητα. Σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες, οι γεννήσεις μειώνονται συνεχώς, με αποτέλεσμα τη γήρανση του πληθυσμού και τη μείωση των νέων ανθρώπων.

Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, για να διατηρηθεί σταθερός ο παγκόσμιος πληθυσμός, κάθε γυναίκα θα πρέπει κατά μέσο όρο να αποκτά περίπου 2,7 παιδιά. Το ποσοστό αυτό θεωρείται απαραίτητο ώστε να εξασφαλίζεται η ανανέωση των γενεών και η ομαλή λειτουργία των κοινωνιών.

Η μείωση των γεννήσεων δημιουργεί σοβαρές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες. Η έλλειψη εργατικού δυναμικού μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή και την οικονομική ανάπτυξη, ενώ τα συστήματα υγείας και συνταξιοδότησης επιβαρύνονται λόγω της αύξησης των ηλικιωμένων πολιτών.

Οι ανησυχίες του Έλον Μασκ

Την ανησυχία του για τη μείωση των γεννήσεων έχει εκφράσει επανειλημμένα και ο επιχειρηματίας ΈλονΜασκ. Ο ιδρυτής μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών θεωρεί ότι η πτώση των ποσοστών γεννήσεων στις δυτικές κοινωνίες αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες απειλές για το μέλλον της ανθρωπότητας.

Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η συρρίκνωση του πληθυσμού θα οδηγήσει σε μείωση του εργατικού δυναμικού, αύξηση των οικονομικών προβλημάτων και μεγαλύτερη πίεση στα κοινωνικά συστήματα. Για τον λόγο αυτόν, έχει τονίσει αρκετές φορές τη σημασία της οικογένειας και της αύξησης των γεννήσεων.

Newsletter Popup